"Sí, sóc llaurador, sóc llauradora!"

“Sí, sóc llaurador, sóc llauradora!”

Xavi Ródenas.

Des de fa anys associacions, llauradors, llauradores i grups de consumidors responsables de la Safor, treballem per crear una xarxa alternativa al consum productivista fonamentat en la exportació, en l’ús de tòxics i en la explotació laboral. Fruit d’aquest treball d’anys sense pràcticament recolzament de l’administració valenciana, s’han anat creant projectes i iniciatives vinculades a aquest nou model agrícola.

L’Escola de la Terra és un dels fruits d’aquest treball en xarxa i té diferents línies de treball. Una d’elles és la comunicació d’aquest model alternatiu d’agricultura, fer veure que és un model seriòs, professional i del qual estem orgullosos/es. Una de les primeres accions d’aquesta línia de treball de l’Escola de la Terra, ha estat la publicació d’un catàleg d’iniciatives rurals. Són iniciatives vinculades a la producció i al consum de productes agrícoles de proximitat, responsables amb el territori i majoritàriament ecològics.

Aquest catàleg persegueix diferents objectius, per una banda explicar tota la oferta existent actualment a la Safor vinculada a l’agricultura de proximitat i ecològica i alhora comunicar una imatge de dignitat i de treball ben fet. Són totes persones que treballen de valent per fer arribar als consumidors responsables productes de màxima qualitat, ben fets, amb estima i molt saludables. Són persones que cuiden de la terra i cuiden de les persones a les quals venen els seus productes. Es mereixen tota la dignitat del món. Per això aquesta campanya de recolzament i de comunicació. Volem que la gent que es queixa o la gent que ho desconeix, preguen el pas primer de conèixer que si que existeixen altres possibilitat i després que consumisquen.

El Catàleg també és el primer fruit del treball de l’Observatori de la Ruralitat de la Safor, que pretén any a any inventariar les persones que es sumen al grup de llauradors/es responsables i d’aquesta forma poder fer un seguiment i alhora una divulgació del seu treball.

“Del bancal a la taula” segueix el camí d’altres comunitats i països que ja treballen des de fa anys en aquesta direcció amb el recolzament de les administracions i que al País Valencià ha estat impossible amb fons públics valencians i que ara veu la llum de la mà de la xarxa de centres de desenvolupament rural de l’estat espanyol.

Són 13 fitxes que aporten informació dels productors/es i dels consumidors/es organitzats i que van acompanyades de fotos precioses de Natxo Francés, amb el missatge clar: Sóc llaurador/a i estic orgullós/a”. Són fotos que destil·len estima a la terra, família, proximitat, amistat, força.

Aquest catàleg és la primera de més accions que s’aniran executant durant els propers mesos. Es pot comprar a l’escola de la Terra, i als mercats del Trenet per 3 euros. Ben prompte vos indicarem tots els punts de venda en tots els municipis de la comarca.